logo 2012

GIFFONI EXPERIENCE 2012 - 14.24 luglio

Sezioni e Film

THE 400 BLOWS

Category: Edizione 2012

Synopsis
Paris. Antoine Doinel is a little boy neglected by his parents. He loves novels and films, doesn’t like to go to school, commits small thefts. Along with his friend René, he steals a typewriter, gets caught and goes to a youth detention center. He escapes from there and run to the sea, that he hasn’t ever seen.


 

Sinossi
Parigi. Antoine Doinel è un ragazzino trascurato dai genitori. Ama romanzi e film, non ha voglia di studiare, compie piccoli furti. Con l’amico René, ruba una macchina da scrivere. Scoperto, è mandato in riformatorio. Fugge e corre verso il mare, che non ha mai visto.

 

Titolo Originale Les Quatre-cents Coups
Titolo Italiano I QUATTROCENTO COLPI
Categoria Fuori concorso
Sezione Omaggio Truffaut
Tipologia Lungometraggio
Anno di Produzione 1959
Durata 99’
Nazionalità Francia
Regia di François Truffaut
Prodotto da François Truffaut

 

François Truffaut (1932-1984)
Critic and film maker, one of the founders of the French New Wave (Nouvelle Vague). After a troubled childhood marked by absence of his father and a difficult relationship with school, he became fond of cinema. The fatherly figure of the film theorist André Bazin introduced him to the film criticism and the film magazine «Cahiers du Cinéma», written by critics who will be directors of the New Wave. In 1959 he made his first feature, THE 400 BLOWS (LES 400 COUPS), which launched the New Wave and started the movie series based on Antoine Doinel character played by Jean-Pierre Léaud. Then he directed masterpieces such as JULES AND JIM (JULES ET JIM, 1962), DAY FOR NIGHT (LA NUIT AMÉRICAINE, 1973), THE STORY OF ADELE H. (L'HISTOIRE D'ADÈLE H., 1975), THE GREEN ROOM (LA CHAMBRE VERT, 1978).


 

François Truffaut (1932-1984)
Critico e regista, è stato uno dei fondatori del movimento della Nouvelle Vague. Dopo un’infanzia difficile segnata dall’assenza del padre e da un aspro rapporto con le istituzioni scolastiche, viene preso dalla passione per il cinema. La figura paterna del teorico del cinema André Bazin lo introduce alla critica e alla rivista «Cahiers du Cinéma», su cui scrivono i futuri autori della Nouvelle Vague. Nel 1959 dirige il suo primo lungometraggio, I 400 COLPI (LES 400 COUPS), il film che lancia la Nouvelle Vague e apre la serie di opere dedicate al personaggio di Antoine Doinel, interpretato da Jean-Pierre Léaud. Seguiranno capolavori come JULES E JIM (JULES ET JIM, 1962), EFFETTO NOTTE (LA NUIT AMÉRICAINE, 1973), ADELE H., UNA STORIA D'AMORE (L'HISTOIRE D'ADÈLE H., 1975), LA CAMERA VERDE (LA CHAMBRE VERT, 1978).

 

produzione/production

Les Films du Carrosse
--
SEDIF