Ana Kokkinos
Born 1958, Melbourne. She worked as a lawyer for seven years before switching her talents to film and gaining a post-graduate diploma from Victorian College of the Arts’ School of Film & Television in 1991. In 1998 she directed her first feature film, HEAD ON, premiered at Directors’ Fortnight at Cannes International Film Festival. In 2006 she directed her second feature film, THE BOOK OF REVELATION. In addition to her film work, she has many TV credits including the series EUGENIE SANDLER PI, YOUNG LIONS and THE SECRET LIFE OF US.
Ana Kokkinos
Nata nel 1958 a Melbourne, lavora come avvocato per sette anni, prima di dedicarsi al cinema e di conseguire nel 1991 un diploma post-laurea alla Scuola di Cinema e Televisione del Victorian College of the Arts di Melbourne. Nel 1998 dirige il suo primo lungometraggio, HEAD ON, presentato alla Quinzaine des Réalisateurs di Cannes. Nel 2006 gira il suo secondo lungometraggio, THE BOOK OF REVELATION. Ha lavorato anche per la tv, per serie come EUGENIE SANDLER PI, YOUNG LIONS e THE SECRET LIFE OF US.
Director’s statement
“When I read the play Who’s afraid of the working class? I thought the characters were so compelling and engaging, ordinary people dealing with everyday life and adversity with great courage, humour and energy. I was deeply affected and saw the potential for a very moving and beautiful film, so I optioned the play. […] With any adaptation, whether it’s a novel or a play, there comes a point where you have to dispense with the source material and reinvent the work as a film without losing the richness, texture and essence of what initially attracted. After a number of early drafts, we certainly had a great bunch of characters but the screenplay just wasn’t hanging together. So we took a break and what emerged during this hiatus was that we were really dealing with a story about mothers and children. This certainly resonated for Andrew (screenplay writer – editor note) and he subsequently proposed a fresh structure; tell the story in two parts, starting with the children’s journey over the course of one day and night and then revisit the same twenty-four hours, but explore the narrative from the mothers’ viewpoint. We then created connections between the characters and expanded on the mothers’ stories, whilst maintaining the central theme”.
Dichiarazioni della regista
“Quando ho letto il testo teatrale Who’s afraid of the working class? ho pensato che i personaggi erano interessanti e coinvolgenti, persone ordinarie che fanno i conti con il quotidiano e le avversità con grande coraggio, umorismo ed energia. Ne sono stata profondamente colpita e ho visto che c’era il potenziale per un film molto commovente e bello, così ho opzionato il testo. [...] Lavorando a un adattamento, che si tratti di un romanzo o di un dramma, arriva un momento in cui si deve rinunciare a parte del materiale presente nella fonte e reinventare l’opera, trasformandola in un film senza perdere la ricchezza, la consistenza e l’essenza di ciò che inizialmente ci ha attratto. Dopo una serie di bozze, avevamo sicuramente un gran numero di personaggi, ma la sceneggiatura non sembrava tenersi insieme. Così ci siamo presi una pausa e quello che è emerso nel corso di questo iato è che in fondo avevamo a che fare con una storia di madri e figli. Questo ha certamente colpito Andrew (lo sceneggiatore n.d.r.) che, a quel punto, ci ha proposto una nuova struttura: raccontare la storia in due parti, cominciando con il viaggio dei figli nel corso di un giorno e una notte, e quindi rivedere le stesse ventiquattro ore, ma esplorando la storia dal punto di vista delle madri. Abbiamo poi creato connessioni tra i personaggi e ampliato le storie delle madri, pur mantenendo il tema centrale”.