Berend Boorsma, Roel Boorsma
Berend Boorsma, born in 1977, and Roel Boorsma, born in 1979, have been working together as a team on various commercials and music videos since 2001. Berend is a graduate of Fine Arts at Maastricht Art Academy and a graduate of Film Studies at the University of Amsterdam. Roel studied Law and Psychology at the University of Maastricht and Art and Media Management at Utrecht School of Arts. They have directed two short films, PSALM 69 (2003) and BRAT (2008). MILO is their first feature film.
Berend Boorsma, Roel Boorsma
Berend Boorsma, nato nel 1977, e Roel Boorsma, nato nel 1979, hanno iniziato la loro collaborazione nel 2001, lavorando insieme per spot pubblicitari e videoclip. Berend è diplomato all’Accademia delle Belle Arti di Maastricht, e ha studiato Cinema all'Università di Amsterdam. Roel ha studiato Giurisprudenza e Psicologia all'Università di Maastricht, Arte e Media Management alla Scuola d’Arte di Utrecht. Hanno diretto due cortometraggi, PSALM 69 (2003) e BRAT (2008). MILO è il loro primo lungometraggio.
Directors’ statement
Sometimes as a writer/filmmaker you come across an image that strikes you and continues to fascinate you. This is what happened to us when we saw a picture of Prithviraj, an 11-year-old boy living in a small village in India. He has an extremely rare genetic condition called hypertrichosis, or werewolf syndrome. We started to wonder how it would be for Prithviraj to grow up in Western society, where physical appearance is almost directly connected to our social status and personal success. Therefore our fear of being different is deeply rooted, and being “normal” is both a physical and psychological preoccupation. Furthermore, this doesn’t just affect the person who is different; it also extends to their family and friends. You have to be a very strong person to proudly present an “abnormal” child to your in-laws, colleagues or acquaintances. Constantly presenting an acceptable image to the rest of the world results in the denial of certain inner aspects. We try to hide our weaknesses, fears, strong emotions and other aspects that don’t fit our self-imposed image. But what we resist will persist – and inevitably surface. This is the arena in which Milo tries to find his way. As every child in his journey to adulthood may feel that he is different from everyone else, or unique, unloved or misunderstood, Milo is also struggling with the uncomfortable feeling that he's different. It is a painful discovery when he realizes that he is actually different. But Milo’s fear of being different turns out to be bigger than the actual condition he has, and by learning to accept himself, he forces his environment to change in a positive way. We believe there is more room for connection and humanity if we dare to let go of what we know and take for granted. And who better to demonstrate this to us than an innocent boy of 10 with a confrontational cosmetic condition? That is what inspired us to make MILO.
Dichiarazioni dei registi
A volte, come scrittore e regista, può accadere di imbattersi in un’immagine che ti colpisce e ti affascina. È quello che è successo quando abbiamo visto una foto di Prithviraj, un ragazzo undicenne di un piccolo villaggio indiano, affetto da una rara patologia detta ipertricosi, o sindrome da lupo mannaro. Abbiamo iniziato a domandarci come sarebbe stato per Prithviraj crescere nella società occidentale, in cui l’aspetto fisico è strettamente legato allo status sociale e al successo personale. Anche per questo è fortemente radicata la paura di essere diversi, mentre l’essere “normali” è un’ossessione fisica e psicologica. Tutto ciò non incide solo sugli individui che sono diversi, ma si estende anche alle loro famiglie e ai loro amici. Bisogna essere persone davvero coraggiose per presentare con orgoglio un bambino “anormale” a suoceri, colleghi, conoscenti. Presentare costantemente un’immagine accettabile al resto del mondo provoca il rifiuto di alcuni aspetti interiori. Tentiamo di nascondere debolezze, paure, emozioni forti, aspetti che non si addicono all’immagine di sé che ci si impone. Ma ciò a cui si resiste, persiste, e inevitabilmente emerge. Questo è l’ambiente in cui Milo cerca la sua strada. Come ogni bambino che nel suo viaggio verso la maturità può sentirsi diverso o unico, amato o incompreso, Milo lotta contro la spiacevole sensazione di sentirsi diverso. Capire di essere davvero diverso è per lui una dolorosa scoperta. Ma le paure di Milo sono spropositate rispetto alla sua reale condizione, e imparando ad accettarsi, in qualche modo obbliga il suo ambiente a cambiare in positivo. Noi crediamo che ci sia spazio per la condivisione e per l’umanità se si trova il coraggio di mettere da parte ogni pregiudizio. E chi può dimostrarlo meglio di un ragazzo di dieci anni con un grave problema estetico? È questo che ci ha indotto a girare MILO.