Taika Waititi
Born in Wellington in 1975, he has worked as an actor since the end of the 90s. He founded the production company Defender Films with screenwriter Ainsley Gardiner. In 2000, he was nominated for the Nokia Award for his performance in Robert Sarkies’ feature film SCARFIES (1999). In January 2005, he attended the Sundance Directors and Screenwriters Labs to workshop the feature project CHOICE, and was again selected in July 2005 to fine-tune EAGLE VS. SHARK, his first feature film selected a t the GFF 2007. After several short films, he directed TWO CARS, ONE NIGHT, nominated for an Oscar. Taika is also an experienced painter and photographer having exhibited both mediums in Wellington and Berlin.
Taika Waititi
Nato a Wellington nel 1975, lavora come attore dalla fine degli anni 90. Fonda con lo sceneggiatore Ansley Gardiner la casa di produzione “Defender Films”. Nel 2000 è candidato al Nokia Award come miglior attore per la sua prova in SCARFIES (1999), di Robert Sarkies. Nel gennaio 2005 frequenta il laboratorio di regia e sceneggiatura del Sundance Film Festival per sviluppare il progetto del lungometraggio CHOICE, e viene riselezionato nel luglio dello stesso anno per il progetto di EAGLE VS. SHARK, il suo primo lungometraggio presentato al GFF nel 2007. Ha diretto alcuni corti, tra cui TWO CARS, ONE NIGHT, candidato all’Oscar. È anche pittore e fotografo: le sue opere sono state esposte a Wellington e Berlino.
Director’s statement
“BOY is my first feature film. I see EAGLE VS SHARK as my second film. I learned a lot on the project but it’s a film I made so that I could take people by surprise, because it wasn’t the film they were expecting from me. Set in a rural Maori community in the Bay of Plenty, BOY is an 11 year-old Boy’s journey to knowing and understanding the adult world of which he will one day become a part. Boy is a character who invents memories to make sense of his place in the world. He tries to better his existence vicariously through the made-up exploits of his absent father, Alamein. When Alamein returns, Boy is forced to reinvent his world, memories and self so he can become a young man. Like Boy, I draw a lot of inspiration from true and imagined memories. This story is personal in that I believe you must write what you know in order to create honest art. Some events are true, some true of other people, most are imagined. Part of what makes this film distinct is the humour; I want to explore the painful comedy of growing up and interpreting the world. I believe that despite our faults and inadequacies, through all pain and heartache, there is still room to laugh. I think that’s what makes my films different, the feeling that although there is often darkness, there are also little bits of light to encourage hope and hold on to possibility”.
Dichiarazioni del regista
“BOY è il mio primo lungometraggio. Vedo EAGLE VS SHARK come il mio secondo film. Ho imparato molto da quel progetto, ma è un film che ho fatto per sorprendere tutti perché non era quello che si aspettavano da me. Ambientato in una comunità rurale Maori nella Baia di Plenty, BOY racconta il viaggio che un 11enne compie per conoscere e comprendere il mondo degli adulti del quale un giorno diventerà anch’egli parte. Boy è un personaggio che inventa dei ricordi per dare un senso al suo posto nel mondo. Egli cerca di migliorare la propria esistenza indirettamente, attraverso le gesta immaginarie del padre assente, Alamein. Quando Alamein ritorna, Boy è costretto a reinventare il suo mondo, i suoi ricordi e se stesso per poter diventare un giovane uomo. Come Boy, io traggo molta ispirazione dai miei ricordi veri o immaginari. Questa storia è personale, perché sono convinto che si debba scrivere ciò che si conosce per creare arte in modo onesto. Alcuni eventi sono veri, alcuni personaggi sono reali, la maggior parte sono immaginari. In parte ciò che rende questo film diverso è l'umorismo; voglio esplorare la commedia dolorosa della crescita e dell’interpretazione del mondo ma credo che, nonostante i nostri difetti e le nostre carenze, il dolore e l’angoscia, vi sia ancora spazio per ridere. Penso che questo sia ciò che rende il mio film diverso, la sensazione che nonostante le tante ombre, ci siano anche piccoli frammenti di luce ad incoraggiare la speranza che tutto sia ancora possibile”.