Niels Arden Oplev
Born 1961, Denmark. He graduated from the National Film School of Denmark. In 1987 he directed the documentary HUGO FROM HIMMERLAND, followed by graduation film WINTER’S END (1989). His first feature, PORTLAND (1996), was selected for Berlin. In 2001 he directed his second feature, CHOP CHOP. He worked as a director on Danish TV series TAXA, UNIT ONE, DEFENSE, THE EAGLE. UNIT ONE and THE EAGLE received Emmy awards for best foreign series. His third feature, WE SHALL OVERCOME (2006), won the Crystal Bear at Berlin and the prize for best feature of the Free to Fly section at GFF 2006. WORLDS APART is his fourth feature. His next film will be based on the first book of the Millennium Trilogy by S. Larsson.
Niels Arden Oplev
Nato nel 1961 in Danimarca, si diploma alla National Film School of Denmark. Nel 1987 gira il documentario HUGO FROM HIMMERLAND, e nel 1989 il saggio di diploma WINTER’S END. Il primo lungometraggio, PORTLAND (1996), è in concorso a Berlino. Nel 2001 firma il suo secondo lungometraggio, CHOP CHOP. Lavora da regista alle serie tv TAXA, UNIT ONE, DEFENSE, THE EAGLE. UNIT ONE e THE EAGLE ottengono l’Emmy come migliori serie straniere. Il terzo lungometraggio, WE SHALL OVERCOME (2006), vince l’Orso di Cristallo a Berlino ed è il miglior lungometraggio Free to Fly al GFF 2006. WORLDS APART è il suo quarto lungometraggio. Il prossimo film si baserà sul primo libro della Millennium Trilogy di S. Larsson.
Director’s statement
“In April 2006 [...] I happened to read a newspaper article about the girl Tabita’s upbringing in a family deeply committed to the beliefs and standards of the religious sect Jehovah’s Witnesses. Her fate and “journey” made a great impression on me and the things she had gone through touched me in both an emotional and intellectual way. At our meetings with Tabita, she spoke accurately and openly, and every detail was still crystal clear in her memory. The way she talked about her life was so honest and captivating that my fingers were itching to get started on the writing. The script follows Tabita’s story as closely as possible [...]. Along with our writing, Steen Bille and I researched thoroughly on Jehovah’s Witnesses; their values and beliefs, case-stories and fates. [...] Sara’s journey through the film becomes a personification of how a person is influenced by religious fundamentalism and by the great personal costs and difficult choices it brings with it”.
Dichiarazioni del regista
“Nell’aprile del 2006 […] ho letto per caso un articolo di giornale su una ragazza di nome Tabita, cresciuta in una famiglia profondamente legata alle credenze e agli usi dei Testimoni di Geova. La storia di Tabita, il suo percorso, mi hanno molto colpito, e le traversie che aveva vissuto mi hanno colpito emotivamente e intellettualmente. Nei nostri incontri, Tabita parlava in maniera esaustiva e aperta, e ogni dettaglio era ancora chiaro nella sua memoria. Il modo in cui raccontava la sua vita era così onesto e accattivante che la voglia di iniziare a scrivere mi faceva fremere le dita. La sceneggiatura segue la storia di Tabita il più fedelmente possibile […]. Mentre scrivevamo, io e lo sceneggiatore Steen Bille facevamo accurate ricerche sui Testimoni di Geova: i loro valori, le loro credenze, le loro storie. […] Il percorso di Sara diventa la rappresentazione di come una persona possa essere influenzata dai fondamentalismi religiosi, e dai grandi oneri personali, dalle difficili scelte che ne derivano”.